Hva legger du merke til når du husker tilbake til den gode barneleken? Når var du i din trivselssone?
Barneleken er ofte preget av elementer som: nysgjerrighet, tilstedeværelse, engasjement, tilfreds, indre ro, opplagt, ingen plan – leken blir til etter hvert som man oppdager nye elementer eller får nye innspill…
Vi snakker ofte om å ta vare på barnet i oss. Noen kan fort legge i det at man må oppsøke en lekeplass eller leke mer med lego, men for meg handler det mye mer om å hente frem de følelsesmessige strategiene fra barneleken.
Når jeg sitter her og skriver har jeg en ide om innholdet, men jeg vet ikke hvordan jeg skal formidle det før jeg er i gang. Skal min formidlingsglede vekke glede hos meg, trenger jeg å gi rom for nysgjerrighet og engasjement. Mens jeg skriver dukker det opp minner fra tidligere erfaringer og det dukker opp fagkunnskap. Plutselig dukker det opp mange vakre ansikt fra de som leser. Ditt ansikt er gjerne et av de som sveiper innom min oppmerksomhet. Alt dette koples i et nettverk koblet til det å skrive.
Minner fra barneleken
Jeg husker godt fra barneleken at jeg trivdes godt med ballspill og lagspill. Det var mange involverte, alle hadde de samme ytre reglene å forholde seg til, men alle spill ble ulike fordi det ikke gikk an å planlegge hvordan spillet skulle bli. Jeg lærte meg å leke på intuisjon, stole på mine evner, gjøre mitt beste, reise meg igjen og lære av mine feil. Andre ganger var stillheten et viktig element for meg. Ikke følge de ytre signalene fra andre, men fra min indre verden. Jeg likte å tegne, sortere, kle på og kle av dukker, gjenskape verden i rollelek med lego eller dukker.
Alle disse egenskapene, både lagspilleren som lærte samspill og lytteren som lærte å trives i sin egen verden, er egenskaper som er viktige for meg nå. Kombinasjonen av disse gjør at jeg skal trives i voksenlivet. Derfor ser jeg på livet som en lek. Livet er fullt av svinger og utfordringer av ulike slag, men ved å være tilstede underveis, kan jeg lettere finne frem barnet i meg og finne en vei, skritt for skritt, noen ganger alene og andre ganger i fellesskap. I leken kunne jeg også oppleve frustrasjon og fastlåste følelser, men jeg sitter ikke fast i det enda, så en vei må jeg ha oppdaget på et eller annet vis…
Når er du i flytsonen?
Hvilken av dine egenskaper fra barneleken vil du ta aktivt i bruk dette semesteret? Hvilke endringer vil du kunne oppnå nå om du gir rom for nysgjerrighet og tilstedeværelse i dag? De gangene vi slipper alle bindinger og befinner oss i flytsonen vår, er sannsynligvis når vi ikke tenker på det!
Ukens spørsmål: Hva om du stolte på dine evner til å finne en vei mens du “leker”?
Ukens bryte mønster: Lag en ny lek: trill en terning og ta like mange knebøy/grimaser/dansemoves som terningen viser (se hvordan leken utvikler seg…enten alene eller sammen med noen)
Ukens Låt: Selmas sang Eva Weel Skram
Ukens godord fra deg selv til deg: Jeg nyter å leke med deg!
Ta gjerne kontakt om du har spørsmål eller feedback!
Alt godt fra Ingvild!